Sterilisatie kat

De term "sterilisatie" wordt gemakkelijk gebruikt voor de kattin, maar is eigenlijk niet correct. Bij sterilisatie wordt er namelijk niets weggenomen, wel worden bepaalde structuren afgebonden. De geslachtshormonen blijven echter aangemaakt worden. En het zijn deze hormonen die op latere leeftijd voor problemen kunnen zorgen. Met de term "sterilisatie" van een kattin wordt eigenlijk castratie bedoeld. Dit houdt in: het verwijderen van de eierstokken (ovariëctomie) of het verwijderen van de eierstokken en baarmoeder (ovariohysterectomie). De kattin kan dan niet meer drachtig worden. De productie van oestrogenen en progesteron valt weg.

Waarom castreren bij de kattin?

Er zijn verschillende redenen; ik zet de belangrijkste even op een rijtje:
  • Een heel belangrijke reden is natuurlijk het vermijden van dracht bij kattinen.
    Voordeel: het aantal ongewenste kittens wordt verminderd. Elk jaar opnieuw komen kittens massaal in asielen terecht, of erger: ze worden verloren gezet, verdronken, enz. Help mee om deze onmenselijke situaties te voorkomen!
    Voordeel: dracht of zwangerschap is een toestand die zeer veel van de kat vraagt. Ook de geboorte en het grootbrengen van kittens vormen een grote belasting voor het dier. Hier kan er natuurlijk ook veel fout gaan! Door te castreren blijft de kattin gespaard van deze risico's.

• De kattin is niet meer seksueel aantrekkelijk voor katers.
    Voordeel: geen serenades zoals Romeo voor Julia, dus geen geluidsoverlast. Ook minder/geen sproeiende katers meer in de tuin.

• De kattin zal zich niet meer laten dekken door katers.
    Voordeel: geen risico om een seksueel overdraagbare ziekte op te lopen (zoals FIV, FeLV, FIP).

• De kattin zal een kleiner territorium hebben.
    Voordeel: zij blijft dichter bij huis, waardoor ongelukken zoals aanrijdingen minder vaak voorkomen.

• De kattin wordt niet meer krols.
    Voordeel: geen gejank, soms dagen aan en stuk.

• De kattin kan wat rustiger van karakter worden.
    Voordeel: aangename huisgenoot die makkelijker met mensen en andere huisdieren om kan gaan.

• Mammaetumoren of tumoren van de melkklieren komen voor bij oudere katten die niet gesteriliseerd zijn (ook zeer vaak bij kattinnen die de pil krijgen!). Deze tumoren (=kanker) ontwikkelen zich onder invloed van geslachtshormonen. Als de kattin op vrij jonge leeftijd gecastreerd wordt, verdwijnt ook de invloed van deze geslachtshormonen.
    Voordeel: geen vorming van tumoren van de melkklieren op latere leeftijd.

• Vaak ontwikkelen niet-gecastreerde kattinnen (en zeker kattinnen die de pil krijgen!) een ontsteking van de baarmoeder (pyometra). Kattinnen die wel gecastreerd zijn kennen dit probleem niet.
    Voordeel: geen ontwikkeling van baarmoederontsteking.

• De ingreep is 1-malig.
    Voordeel: een 1-malige kost en ingreep die 100% garantie biedt dat de poes niet drachtig wordt. Dit in tegenstelling tot de pil die elke 2 weken moet worden toegediend worden en die niet altijd 100% werkzaamheid biedt.

Op welke leeftijd?

De standaard leeftijd lag op 5 à 6 maanden ouderdom. Vroegcastraties kunnen ook zonder problemen worden uitgevoerd vanaf 10 à 12 weken, of vanaf een lichaamsgewicht van 1 kg. In het kader van de wetgeving van november 2017, wordt dit steeds vaker gedaan.

Natuurlijk kan op elke latere leeftijd geopereerd worden. Het is nooit te laat!

Zijn er nadelen?

Er zijn enkele zaken waar wat aandacht aan moet besteed worden:
  • Geen enkele operatie is risico-vrij. Zowel castratie bij de kater als bij de kattin zijn routine-ingrepen, en houden slechts een zeer klein risico in.
  • Het gewicht van het dier moet wat in de gaten gehouden worden. Vermits sommige katten iets rustiger worden na castratie en toch dezelfde hoeveelheid voedsel blijven eten, kan het zijn dat ze bijkomen. De eerst maanden extra opletten, of speciale voeding geven voorkomt dit.

Ik geef mijn kat de pil om niet zwanger te worden.
Is dit gevaarlijk?

Ja! Het geven van de pil is gevaarlijk!
Nadelen van de kattenpil:
  • Veel meer kans op ontwikkeling van tumoren van de melkklieren, dit wordt levensbedreigend als er lange tijd niets aan wordt gedaan en er uitzaaiingen zijn.
  • Veel meer kans op het ontwikkelen van baarmoederontsteking, dit is levensbedreigend en vereist dringende medische hulp.
  • Deze pil moet stipt elke 2 weken gegeven worden, anders is de werking tegen dracht niet gegarandeerd. Jij mag het niet vergeten en ook de kat moet op het juiste moment thuis zijn.
  • Een pil geven aan een kat is niet altijd gemakkelijk, vaak lukt het niet goed, waardoor de werking tegen dracht niet gegarandeerd is.
  • Als de kat kort na het geven van de pil braakt, heeft deze pil natuurlijk geen effect.
  • Indien de kat toch reeds drachtig is, kan het toedienen van de pil ernstige gevolgen hebben. Bijvoorbeeld: sterfte van de kittens in de buik met baarmoederontsteking tot gevolg, abortus, ontwikkeling van abnormale kittens, problematische geboorte,... .
Wij raden het gebruik van de pil ten stelligste af!